Sweatpants är minst lika bekant för de flesta som sweatshirten är. Säg ett fotbolls- eller hockeylag vars trupp inte satt sina namn eller spelarsiffror på byxan. Sweatpants är precis som tröjan ett mjukt byxplagg lämpat för bekvämlighet eller idrottssyften. I England och även många andra länder bärs plagget som underdelen till en träningsjacka eller joggingbyxor. Materialet består främst av bomull och vad som skiljer byxan från andra liknande idrottsanpassade byxoplagg, är det elastiska bandet nere vid anklarna. Den klassiska färgen på byxan är askgrå, men förekommer numera i en mängd olika variationer och färger. Ofta är dem av typen ’baggy’ och ska sitta löst på kroppen, vilket även gör dem enkla att hoppa i. Designen gör dem funktionella även på det sättet att det inte kapslar in värme på samma sätt som många andra typer av byxor, vilket gör dem lämpliga för inomhusträning så som till exempel aerobics. Men givetvis kan det vara en nackdel vid kallare väder. Även här fungerar alltså helt klart trelagers-principen eller åtminstone ett funktionellt underställ och därefter sweatpants ovanpå.
Det finns fler områden kring sweatpants då det med tiden gjorts många designer av byxan och då den kategoriseras in i några variationer. Till exempel har Juicy Couture gjort en egen version av byxan, lite mer modeintiktad men ändå funktionell och bekväm. Den utmärker sig egentligen inte mer än att den är en designbyxa dock. Något som däremot liknar sweatpants men inte ska jämföras med, är vindbyxan, som är lättare och vindavvisande. De består nästan alltid av materialen polyester eller nylon och man behöver inget underställ vid bärandet av vindbyxor då materialet är anpassat för att stå emot vind. Vindbyxor har ofta dragkedja vid varje ankel så att idrottsmän enkelt kan dra byxan över träningsskorna.
En speciell typ av sweatpant är teraway-pants, breakaway-pants, rip-off-pants eller popper pants – kärt barn har många namn. Byxan är en typ av sweatbyxa/vindbyxa med metallknappar längs benen och kan ibland vändas ut och in. En del har inga fickor, men eftersom plagget ofta bärs ovanpå shorts eller liknande har det inte ansetts nödvändigt. Byxan ses som funktionell då det är en överdragsbyxa som både enkelt och snabbt kan knäppas upp om det blir bråttom till ett idrottsevenemang. Ofta är det inom basket dessa byxor används. Den största tillverkaren är inte helt förvånande Adidas, tätt följt av Nike, men det finns fler återförsäljare så som Spalding, Russel Athletic, Old Navy, Ed hardy, Foot Locker, Tommy Hilfiger, Fila, Reebok, Champion, Polo Ralph Lauren och Converse.
Den typ av byxa som dock mest efterliknar sweatpants-looken är ”muscle pants”-byxan som oftast tillverkas av tunt bomullsmaterial. De karakteriseras ofta av stora mönster och ibland utstickande design. Det främsta syftet för dessa byxor var inom användningsområdet för muskelbyggare, då de behövde en speciell typ av byxa för att deras svällande muskler skulle rymma medan de tränade. Själva byxan i sig kan spåras från sent 1990-tal och ett det är ett flertal återförsäljare som tillverkat byxan, inklusive International Muscle (också känt som International Baggyz), California Crazee Wear, Platinum Everywear, Zero Gravity, Stonewear USA, Kushi och Appartus med flera. Det mest kända märket är dock Zubaz, som licenserades för att inkludera sportlags olika logotyper och namn på deras byxor och andra plagg. Som kuriosa kan sägas att Zubaz slogan då var ”Våga stick ut” (engelsk titel ’Dare To Be Different) och blev populär i en musikvideo av Prince året 1986.